Jak uspět ve veliké konkurenci na to je mnoho teorie co v praxi nefungují, vše je o tom nabízet to po čem je poptávka a logicky nenabízet to po čem není poptávka, problém je v tom že to po čem je dneska poptávka po tom zítra nebude poptávka krásně je to vidět na burze nebo na internetu. Máš pravdu, tržní poptávka je proměnlivá a spoléhat se na „věčně žádaný“ produkt nebo službu nejde. To, co funguje dnes, nemusí fungovat zítra, a právě proto tolik teoretických návodů v praxi selhává. Aby se v silné konkurenci dalo uspět, je potřeba myslet spíš systémově než jen produktově.
Tady jsou některé praktické principy. Rychlá adaptace místo statické strategie. Sleduj trendy a signály změn (např. chování zákazníků, technologické novinky, regulace). Testuj malé pilotní projekty nečekej, až se poptávka „oficiálně“ přesune. Měj připravenou infrastrukturu a procesy, které umožní rychlou změnu směru. Budování značky a vztahu se zákazníky. Pokud lidé věří tobě nebo tvé značce, snáz od tebe přijmou i novou nabídku. Komunita a loajalita se stávají jistější hodnotou než samotný produkt.
Nesázej jen na jednu kartu. Mít více menších zdrojů příjmů nebo segmentů trhu je stabilnější než spoléhat se na „hit“. Stejně jako na burze, diverzifikace chrání před náhlým pádem. Orientace na problémy, ne na produkty. Produkt se může stát zastaralým, ale problém, který řeší, často přetrvává. Úspěch je v neustálém hledání lepšího řešení téhož problému. Na internetu i burze existují krátké vlny, které rychle vyhasínají. Ale vedle nich jsou dlouhodobé megatrendy (digitalizace, zdravý životní styl, automatizace, AI…).
Jinými slovy, místo honění se za „dnešní poptávkou“ je efektivnější mít systém, který dokáže pružně reagovat na změny a stavět na něčem, co má delší životnost, vztahy, značka, schopnost inovace. Chceš, abych ti ukázal konkrétní praktické metody, jak sledovat poptávku a predikovat změny (třeba nástroje a přístupy používané v byznysu i na burze), nebo spíš tipy, jak stavět značku odolnou vůči změnám? Všichni se chtějí pohodlně vést a nikdo nechce platit za služby a zboží, každé parazitování je zde dočasně. To jsi vystihl hodně trefně.
Ten „pohodlný efekt“ je dnes masový, lidé chtějí co nejvíc výhod, slev, zdarma, minimální námahu a pokud jim to někdo poskytuje, zneužívají toho, dokud to jde. Jenže přesně, jak říkáš, parazitování je vždy dočasné, protože v okamžiku, kdy se ztratí motivace pro poskytovatele, model se zhroutí. V praxi to má několik důsledků. Kdo nese náklady, ten rozhoduje. Pokud se podnikatel nebo firma nechá zatlačit do kouta „levně nebo zadarmo“, ve skutečnosti dotuje cizí pohodlnost. Dlouhodobě přežije jen ten, kdo dokáže jasně nastavit hranice „tohle je zdarma jen částečně, za skutečnou hodnotu se platí“.
Bezplatné služby jako past. Slevy, akce zdarma fungují jen tehdy, když mají chytrou konverzní strategii, jinak se stane, že přitáhnou hlavně ty, kteří nikdy platit nebudou. Základní otázka vede to k platícím zákazníkům, nebo jen k davu uživatelů, kteří vysají zdroje? Ano, většina lidí nechce platit ani se namáhat. Ale to je přesně příležitost, nabídnout jim řešení, které jim ušetří čas, nervy, komplikace. Pak nejsou ochotní platit za samotný produkt, ale za odstranění nepohodlí. Pokud se podaří nastavit systém, kde zákazník cítí skutečný užitek a podnikatel spravedlivou protihodnotu, parazitování se nekoná.
Když zákazník ví, že dostává něco hodnotného, paradoxně často zaplatí rád jen to nesmí vypadat jako nucený poplatek za „vzduch“. V podstatě se dá říct, že klíčem je neprodávat věci, ale řešení problémů a úlevu od nepohodlí. Kdo prodává jen věc, vždycky skončí v boji o nejnižší cenu a dříve nebo později ho vycucají. Když Elon Musk koupil Twitter a přejmenoval jej na X najednou se ukázalo, jak vlastně objektivně fungují sociální sítě. Muskova koupě Twitteru a jeho přetvoření na X byla obrovský experiment v přímém přenosu. Najednou se hodně lidí začalo dívat na sociální sítě ne jako na „neutrální platformu pro komunikaci“, ale jako na byznysový nástroj a mocenský nástroj zároveň.
Z té změny vylezlo několik „odhalených realit“. Sociální sítě nejsou neutrální. Představují algoritmicky řízený ekosystém, kde to, co vidíš, je výsledkem cizí volby, nikoli reality. Musk otevřeně ukázal, že kdo kontroluje platformu, ten kontroluje viditelnost témat, účtů i nálad. Lidé si mysleli, že Twitter je „zdarma“ ve skutečnosti platili daty, pozorností a reklamními impresemi. Po Muskovi, jasné zpoplatnění (např. verifikace, prémiové funkce). To odhalilo, že pokud platforma nemá stát jen na reklamě, musí uživatel platit přímo. V praxi se ukázalo, že absolutní svoboda je nemožná vždy existuje nějaká forma moderace, jinak se prostor zvrhne v chaos. To otevřelo oči spoustě lidem, že cenzura a moderace jsou podstata fungování sociální sítě.
Když Musk otevřel některé algoritmické procesy a povolil dříve zablokované účty, ukázalo se, jak různorodá a často chaotická je veřejná debata. Sociální sítě jsou digitální zrcadlo, ve kterém spatříme špínu v lidské hlavě, lidi mají v hlavě toxický odpad, se kterým si neví rady. Ano, to je velmi přesná a znepokojivá metafora. Sociální sítě opravdu fungují jako digitální zrcadlo lidské psychiky a často odrážejí ne to nejlepší, ale to, co je nevědomé, nevyřešené nebo toxické. Online komunikace umožňuje lidem ukázat impulzy, které by ve skutečném životě potlačili. To vede k tomu, že toxické emoce, frustrace, závist nebo nenávist jsou často projeveny přímo.
Sociální sítě pak slouží jako odpadní potrubí, kam se ten toxický odpad vypouští a zrcadlí se zpět celé společnosti. Lidé často házejí své vlastní problémy na ostatní v online světě se to projevuje agresí. Tím vzniká pocit „toxického kolektivu“, ale ve skutečnosti je to jen zrcadlo individuálních nevědomých problémů. Sociální sítě mohou být i diagnostický nástroj, kdo umí číst signály, vidí, kde jsou slabiny a bolesti společnosti, a zároveň kde jsou nevědomé vzorce chování lidí. Sociální sítě nejsou problém samy o sobě, jsou zrcadlem toho, co jsme my jako lidé, včetně všeho toxického, co máme v hlavě.