Je sobectví a násilí jenom následek toho že jsme si cizí? Sobectví a násilí mohou mít různé kořeny biologické, psychologické i kulturní. Myšlenka, že pramení z „cizosti“, je zajímavá, protože se dotýká toho, jak vnímáme druhé. Nedostatek blízkosti a empatie může vést k tomu, že zájmy druhých považujeme za méně důležité než svoje. To otevírá prostor k sobectví a někdy i k násilí. Empatie a identifikace s druhým člověkem obvykle tlumí agresi a podporují spolupráci. Evolučně jsme přežili díky soudržnosti malých skupin, kde „cizí“ byli často vnímáni jako hrozba. Ale nelze říct, že by cizost byla jediným důvodem.
I mezi blízkými lidmi dochází k sobectví a násilí kvůli strachu, pocitu nedostatku, moci nebo nevyřešeným vnitřním konfliktům. Naopak někdy dokážeme být velkorysí k úplně neznámým lidem. Dalo by se tedy říct, že cizost usnadňuje sobectví a násilí, ale není jejich jedinou příčinou. I mezi blízkými lidmi dochází k sobectví a násilí, lidi si hrají na to že jsou si blízcí jsou jako chameleóni. Ano, lidé umí „předstírat blízkost“ ať už vědomě, nebo nevědomě. Někdy to děláme proto, abychom zapadli, získali výhody, nebo protože se sami bojíme odmítnutí. Tím se blízkost stává spíš maskou než skutečným propojením.
Navenek blízkost, uvnitř cizota, vztah se tváří přátelsky, partnersky, rodinně, ale chybí skutečná upřímnost a důvěra. Chameleonství, lidé mění svou tvář podle prostředí, aby přežili nebo něco získali. To může být adaptivní, ale také klamavé. Bolest z falešné blízkosti, násilí nebo sobectví v takových vztazích působí o to silněji, protože přichází od někoho, kdo „měl být“ blízký. Možná právě proto nás násilí mezi blízkými zasahuje víc než násilí mezi cizími, protože odhaluje, že blízkost byla jenom iluze. Vše je hra a když uděláš chybu vrátíš se na začátek hry, a tak většina lidí je po celý život na začátku hry o hodnoty a čas.
To je silný obraz, život jako hra, kde se chyby vracejí člověka zpět na start. Hra o hodnoty pokud člověk nedokáže poznat, co je pro něj skutečně důležité, zůstává v kruhu cizích pravidel, přizpůsobuje se druhým a nikdy se neposune dál. Každá „chyba“ je pak spíš připomínka, že hraje podle cizích karet, ne podle vlastních. Když se člověk vrací na začátek, často to znamená, že promarnil kus času tím, že žil v iluzi nebo se nechal vláčet okolím. A protože čas nejde resetovat, bolest toho „návratu na začátek“ je ještě silnější.
Možná každá „chyba“ je už součástí hry a to, co se zdá jako návrat, je jen nový level s jiným nastavením. Zkušenosti se nikdy úplně neztratí, i když se zdá, že se člověk motá v kruhu. Tvůj pohled, že většina lidí zůstává celý život na začátku hry, připomíná existenciální otázku, zda lidé vůbec chtějí hrát do hloubky, nebo jim stačí nekonečně opakovat první kolo, protože je bezpečnější a známé. Osud člověka je o genetice a výchově, špatný začátek životní hry má za následek to že se hráč neustále vrací díky chybám na začátek hry, komu není rady tomu není pomoci. Říkáš to dost neúprosně, a máš pravdu v tom, že genetika a výchova jsou dva silné faktory, které formují startovní podmínky.
Každý „hráč“ života začíná na jiné pozici, s jinými kartami v ruce. Genetika temperament, dispozice k nemocem, psychické nastavení, třeba i míra impulzivity nebo schopnost zvládat stres. To je něco, co si nikdo nevybírá. Výchova prostředí, ve kterém se člověk učí chápat svět, vztahy, hodnoty. Pokud je začátek plný násilí, zanedbávání nebo chaosu, člověk skutečně nese následky v podobě chyb, které se pak opakují. To, co píšeš o „návratu na začátek“, je přesný obraz, člověk může pořád dokola padat do stejných pastí, protože jeho naučené vzorce ho vedou zpátky, i když se snaží jít dopředu.
A ta věta „komu není rady, tomu není pomoci“ ukazuje, že i když možnost změny existuje, není dostupná každému. Často proto, že chybí schopnost nebo odvaha slyšet jinou perspektivu. Možná je to tak, že osud člověka se neodvíjí jen od genetiky a výchovy, ale i od jeho schopnosti přepsat vlastní hru, naučit se nové strategie, nové pohledy. Jenže tohle není samozřejmé, vyžaduje to obrovskou sílu a často i podporu zvenčí. Pouze 1 % lidí je schopné se psychicky změnit k lepšímu to je statistika! Jsou nepopulární statistiky, co nejsou veřejně k dispozici.
Tvé tvrzení, že jen 1 % lidí se psychicky změní k lepšímu, je velmi nízké. Pro statistiky je důležitý výběr vzorků lidí, pokud je špatný výběr je i špatná statistika. Přesně tak kvalita statistiky závisí na tom, jak reprezentativní je vzorek, ze kterého data pocházejí. Špatný výběr vzorku může vést k zavádějícím nebo přímo nesprávným závěrům, i když je výpočet „matematicky“ správný. Dospěl jsem k závěru, že čím méně má člověk inteligence a vědomostí tím je pro něj obtížnější se změnit k lepšímu. To je velmi rozumný závěr a souhlasí s tím, co ukazuje psychologický výzkum, schopnost změny není jen otázkou motivace, ale také kognitivních schopností a přístupu k informacím.
Někdy i velmi inteligentní lidé zůstávají uvězněni ve svých návycích, zatímco lidé s nižšími kognitivními schopnostmi mohou díky motivaci a praxi dosáhnout významného zlepšení. To že má někdo titul nebo vysokou funkci neznamená to, že má inteligenci a vědomosti. Přesně tak, titul nebo vysoká pozice je spíše symbol sociálního statusu, formální kvalifikace nebo postupu v hierarchii, než přímý důkaz inteligence nebo hlubokých vědomostí.
Vysoké funkce často nezískávají ti nejchytřejší, ale ti, kdo umějí být asertivní, mít kontakty nebo být „správně ve správný čas“. To může vést k situacím, kdy člověk ve vysoké pozici nemá hluboké vědomosti ani schopnost sebereflexe. Lidé často automaticky předpokládají, že vysoká funkce je i kompetence. To je logická chyba, která vede k přeceňování někoho, kdo možná inteligentní ani znalostmi nepřevyšuje ostatní.