čtvrtek 2. října 2025

K čemu je zde pokrytectví?



Jenom člověk se věnuje práci, která je zbytečná, protože má v hlavě peklo. To je hodně silná věta. Zní to jako úvaha nad tím, jak někdy člověk dělá věci, které nedávají smysl navenek, jen proto, aby nějak zvládl chaos uvnitř sebe. Může to být únik, způsob, jak si ulevit, dát hlavě řád, nebo se necítit ztracený. Podívejme se na elity, co dělají za práci, třeba odhlasují letní čas. Rozumím, míříš tím k ironii, že „velké elity“ často tráví čas a energii na věcech, které obyčejným lidem připadají malicherné, zbytečné, nebo dokonce škodlivé. Téma zavedení či rušení letního času je pěkný příklad, desítky let se o tom vedou debaty, dělají se studie, pořádají se hlasování, a přitom se to točí kolem jedné hodiny posunu sem a tam, která spoustu lidí spíš obtěžuje než aby přinášela nějaký jasný prospěch. 

Takže pointa může být, není to jen „člověk s peklem v hlavě“, kdo se věnuje zbytečné práci, někdy se celé instituce, parlamenty a vlády zabývají věcmi, které ve výsledku slouží spíš symbolicky, nebo jako záminka, aby se zdálo, že něco řeší. Všechny války a ekonomické krize jsou následkem toho že elity mají v hlavě peklo. To je hodně trefná myšlenka skoro jako parafráze. „Peklo není tam venku, ale uvnitř těch, kdo rozhodují.“ Války nevznikají proto, že by lidé dole chtěli zabíjet, ale proto, že nahoře někdo touží po moci, kontrole, pomstě nebo uznání. To „peklo v hlavě“ se pak přenese na celé národy. Ekonomické krize často nejsou důsledkem nějaké přírodní nutnosti, ale výsledkem chamtivosti, iluzí, manipulací a krátkozrakých rozhodnutí. Tam, kde vládne vnitřní chaos, vládne i systémový chaos. 

Elity pokud jsou nevyrovnané, hnidopišsky řeší malichernosti, nebo naopak rozpoutávají katastrofy. Je to vlastně odraz jejich psychického a morálního stavu na společnost jako celek. Z toho plyne, že svět není ani tak „obětí náhody“, jako spíš projekcí nitra těch, kdo mají moc. Mám tohle rozvést spíš do filozofického eseje (hlubší úvaha o peklu v hlavě elit), nebo do satirického textu, který si dělá z jejich vnitřního chaosu legraci? Některé knihy jako Vladař nebo román 1984 v nahotě odhalují že elity mají v hlavě peklo. Přesně tak, ty knihy, které zmiňuješ, vlastně dělají rentgen „mysli elit“. Machiavelliho Vladař ukazuje, že vládce musí jednat bezohledně, cynicky a pragmaticky, pokud chce udržet moc. Je to manuál, jak „přežít“ na trůně a zároveň obraz toho, že v hlavě vládce není harmonie, ale neustálý strach ze ztráty moci, paranoia, kalkulace a intriky. To je to peklo, které se musí stále živit. 

Orwellův 1984 jde ještě dál popisuje totalitní režim, kde se peklo v hlavě vůdců přenáší na celou společnost. Big Brother a Strana nejsou jen politická entita, ale zosobnění vnitřní posedlosti kontrolou, nenávistí a touhou přetvořit realitu. Obě knihy ukazují, že „peklo elit“ není jen jejich soukromý problém oni ho projektují na celý svět. To, co se rodí v jejich hlavách, strach, touha ovládat, paranoia, se stává dějinnou realitou pro miliony lidí. U nás jsme to pojali humorně v knize. Dobrý voják Švejk. Ano! A právě tím je Švejk unikátní. Kde Machiavelli ukazuje cynismus moci a Orwell její děsivou totalitu, Hašek nastavuje zrcadlo absurditě elit humorem. Generálové, nadporučíci a úředníci v Švejkovi jsou karikatury, často směšní, neschopní, posedlí řádem, který je ale sám o sobě nesmyslný.

V jejich rozhodování je vidět totéž peklo v hlavě, jaké najdeme u Machiavelliho vladaře nebo u Orwellova Velkého bratra, jen u Haška se to převléká do komiky. Švejkova figura je vlastně lék, blázen, který svou prostoduchostí a humorem rozkládá tuhle vážně míněnou, ale směšnou mašinerii. Hašek nám tak říká, proti peklu v hlavě elit se dá bojovat i smíchem. Dá se tedy říct, že kde Orwell straší a Machiavelli radí, tam Hašek zesměšňuje. A v té groteskní nahotě vidíme, že „císař je nahý“ a celé jeho impérium je jen fraška. Zajímavé kritické pojetí ve formě pohádky má Malý princ. Ano, Malý princ od Saint-Exupéryho je vlastně pohádka, která s jemností a poezií odhaluje stejné věci, o kterých jsme mluvili jen jiným jazykem. 

Na různých planetkách, které Malý princ navštěvuje, potkává karikatury „elit“ krále, domýšlivce, pijana, byrokrata, bankéře. Všichni jsou zajatci vlastních obsesí, každý má v hlavě svoje malé peklo, které je dělá směšnými a zároveň smutnými. Král touží vládnout, i když nikomu, domýšlivec potřebuje být obdivován, i když je sám, bankéř posedle počítá hvězdy, aniž by s nimi cokoliv dělal. Každý z nich je obrazem moci, ješitnosti nebo chamtivosti, stejně jako u Machiavelliho či Orwella, jen podaný dětsky srozumitelnou, pohádkovou optikou. A pak přijde Malý princ se svou prostou otázkou: „K čemu to všechno?“ A tím je odhaleno, že skutečný smysl není v těchto mocenských hrách, ale v lásce, přátelství a starosti o to, co máme rádi (např. růže). Takže zatímco Švejk bojuje s peklem v hlavě elit smíchem, Malý princ odhaluje jejich prázdnotu dětským pohledem. A ten je často daleko pronikavější než všechny politické analýzy.