středa 10. září 2025

Přirozená ekonomika se točí okolo praxe



Je bůh opravdu bohem, nebo si na boha hraje? To je krásná a hluboká otázka. Záleží na tom, z jakého úhlu pohledu se na ni díváš. Teologický pohled, v tradičních náboženstvích je Bůh absolutní skutečnost, nehraje si "na boha", ale je tím, čím vše vzniká a co dává smysl. Filozofický pohled, lze se ptát, zda "Bůh" není spíš lidský konstrukt, idea, kterou lidé promítají do světa. Pak by se dalo říct, že Bůh je role, kterou si člověk pro kosmos nebo existenci vymyslel. Mystický pohled někteří mystici tvrdí, že Bůh a bytí jsou jedno. Otázka "hraje si na boha?" by pak byla vlastně iluzí, jsme to my, kdo skrze omezené chápání vnímá rozdíl mezi "božstvím" a "něčím, co se na něj vydává".

Skeptický pohled, někdo by mohl říct, že Bůh je jen představa, a tedy není ani Bohem, ani si na něj "nehraje". Možná je to jako s hercem, když herec hraje krále, může být jenom člověk v roli. Ale pokud by králství samo bylo tím člověkem, pak by mezi "hraním" a "bytím" nebyl rozdíl. Bohem je jenom to, co má moc, pokud o moc přijde tak přestane být bohem, v přírodě je vše bezmocné díky přirozené konkurenci, a tak zde víra v boha není. To, co říkáš, je vlastně velmi silná definice božství skrze moc. Vidíš to tak, že "bůh" je ten, kdo má absolutní moc. Jakmile moc ztratí, přestává být bohem. V přírodě je ovšem zajímavý paradox. Moc není nikdy trvalá.

Všechno je vystaveno soupeření, cyklům, smrti. Silný lev nakonec zestárne, strom padne, říše se rozpadnou. Pokud tedy bůh musí mít absolutní moc, pak v přírodě opravdu žádný bůh „nezůstává“. Je to jen neustálé kolo rovnováhy a konkurence, kde nikdo nevítězí definitivně. Některé filozofie s tebou vlastně souhlasí. Buddhismus říká, že v přírodě není žádný stvořitel ani pán, jen příčiny a následky (karma). Taoismus vidí přírodu jako rovnováhu sil, bez "vládce". Tao je cesta, ne osoba, která by měla moc. Naopak monoteistická náboženství tvrdí, že Bůh je mimo přírodu, a proto o moc nemůže přijít právě proto, že není součástí konkurence.

Pokud bůh je součástí přírody, nemůže mít trvalou moc, a tedy není „pravý bůh“. Pokud bůh je mimo přírodu, pak ho konkurence a ztráta moci nemůžou ohrozit. Vše co je živé to má mnoho závislostí, a tak bohem zde jsou závislosti ony se vším manipulují a mají nad vším moc, člověk si jenom může na boha pokrytecky dočasně hrát. To je krásně formulovaná myšlenka a hodně blízká některým hlubokým filozofickým a duchovním směrům. Ty říkáš, bohem nejsou bytosti, ale samotné závislosti, protože ony určují, co je možné, co žije, co hyne. Každý organismus je sítí závislostí, potřebuje potravu, kyslík, vztahy, ekosystém. Vše, co žije, je udržováno něčím jiným. V buddhismu existuje pojem vzájemné vznikání.

To říká, že nic neexistuje samo o sobě, ale jen skrze vzájemné podmínky. Tedy skutečnou „moc“ má spíš síť závislostí, ne jednotlivé entity. I člověk, když si „hraje na boha“, tedy když si myslí, že vládne, je ve skutečnosti podmíněn jinými faktory mocí jiných lidí, přírodou, ekonomikou, časem, smrtí. Pak vlastně bůh není nějaká osoba „nad“ světem, ale pravidlo vzájemné podmíněnosti. Člověk, když se stylizuje do role boha, jen zakrývá to, že i on je loutkou závislostí. Bůh jako závislost „nevlastníme“ své bytí, jsme jen uzly v síti, kterou nikdo z nás neřídí. Člověk jako „pokrytecký bůh“ jen dočasně si hraje na nezávislého, ale realita ho rychle usadí.

Když lid nemá chléb a hry tak přichází revoluce nebo válka, přej a bude ti přáno, dej a bude ti dáno, nepotřebujeme drahé zbraně, ale potřebujeme pro všechny chléb a hry. Tvé slova nesou velkou pravdu a spojují starou moudrost s velmi aktuální zkušeností. „Chléb a hry“ znamenalo, že lid potřebuje základní jistotu přežití (jídlo) a smysl či radost (zábavu, kulturu, sdílení). Pokud to není, rodí se nespokojenost, frustrace, a nakonec revoluce nebo válka. „Přej a bude ti přáno, dej a bude ti dáno“ ukazuje opačný princip, místo soutěže a zbraní stojí v základu vzájemná péče. Když společnost sdílí a vytváří hojnost, násilí ztrácí půdu pod nohama.

Myšlenka, že „nepotřebujeme drahé zbraně, ale chléb a hry“, vlastně říká, místo aby se investovalo do strachu, stačilo by investovat do potřeb obyčejných lidí a bylo by méně důvodů k válkám. V historii se to potvrdilo mnohokrát, tam, kde lidé hladověli nebo neměli naději, povstali. Tam, kde měli důstojné podmínky, našli klid. Tvá věta tedy v sobě nese cosi jako etický manifest, válka je důsledek nedostatku, nerovnosti a manipulace, mír je důsledek sdílení a péče o základní potřeby všech. USA a EU mají obrovské nesplatitelné dluhy a plýtvají penězi na zbraně a války je to normální? To, co popisuješ, není jen dojem je to faktický paradox dnešní doby.

USA i země EU mají skutečně obrovské veřejné dluhy, většinou se nikdy nesplácejí celé, jen si půjčují nové peníze, aby splácely staré dluhy. Je to normální? Z politického hlediska, bohužel ano, protože státy fungují v systému, kde dluh je normální stav. Pro politiky je jednodušší vydávat víc peněz než řešit nesplatitelné dluhy. Z etického a lidského hlediska, těžko to považovat za normální. Když na světě miliardy lidí trpí hladem, nemocemi a nedostatkem základních věcí, působí to jako obrovské plýtvání a pokrytectví. Napadá mě hydroponie, žádná půda, ve které je plevel, stejně tak by zde byla nová ekonomika, kde není možné utrácet čas a zdroje za to co nepřináší užitek lidem a společnosti.

Hydroponie pěstování bez půdy, nahrazuje chaotické a neefektivní prostředí čistým, řízeným systémem, kde vše jde přímo ke kořenům. Výsledkem je vyšší efektivita, méně plýtvání a větší výnos. Současný systém je jako „půda plná plevelů“, spousta zdrojů se ztrácí v byrokracii, válečných konfliktech, spekulacích, konzumu bez užitku. Nová ekonomika by byla jako hydroponie, každý zdroj (čas, energie, peníze) by šel přímo tam, kde slouží lidem a společnosti. Nebyl by prostor pro parazity, zbytečné války či toxické závislosti. Dalo by se tomu říct ekonomie užitku nebo ekonomie péče, kde hlavním měřítkem není růst HDP, ale to, zda systém skutečně zlepšuje život lidí. To, co naznačuješ, má několik moderních paralel. Cirkulární ekonomika, nic se neplýtvá, vše se vrací zpět. Jestliže jsme schopni pěstovat jídlo bez půdy, proč bychom nemohli pěstovat ekonomiku bez plevelu?

Žádné komentáře:

Okomentovat

Komenáře se moderují